14.12.12

de magie van aandacht

Wij hebben aandacht voor onze klanten”, lees ik al een tijdje op een spandoek van de Rabobank. In oktober lanceerde Stichting Pink Ribbon het zogenaamde Aandachtmagazine en twee weken geleden introduceerde Menzis op televisie een nieuwe reclamespot: “Aandacht. Als er iets in de zorg belangrijk is, dan is dat het wel. Geen zorgverzekeraar begrijpt dat beter dan Menzis."

Aandacht. Het onderwerp is 'hot'! Het boek 'Uitverkocht! - Welkom in de aandachtseconomie' werd zelfs genomineerd voor de titel 'Managementboek van het jaar 2012'. Jim Stolze schrijft daarin dat het economisch model volledig is veranderd. Schaarste (in de zin van productiemiddelen) is al lang niet meer het onderscheidende economische middel. “De nieuwe schaarste heet aandacht”, vindt Stolze.”We groeien toe naar een aandachtseconomie waarin de bedrijven die echte aandacht besteden aan klanten de winnaars worden.”

Landelijke organisaties beseffen dus dat aandacht misschien wel Het Grootste Goed is en het bedrijfsleven wordt aangeraden om 'echte aandacht' in te zetten als economisch gereedschap om te kunnen presteren. Wat een boeiende ontwikkeling! Want wat is 'echte aandacht' en hoe houd je het (opr)echt? Hoe voorkom je dat Het Grote Goed zielloos handelswaar wordt? Vragen die ik mijzelf wel eens stel.

Aandacht, vind ik, is zoiets breekbaars. Het is puur, verbindend en subtiel. Aandacht is kostbaar, iets dat je op handen wilt dragen en waartegen je u wilt zeggen. Voor aandacht wil je buigen. Tegelijkertijd kun je aandacht niet (in woorden) vangen, stilletjes is het (er). En je herkent het wanneer het (er) is. Eigenlijk is aandacht magisch.

Uit alles om mij heen blijkt dat deze tijd daadwerkelijk schreeuwt om aandacht. Er wordt nu ook letterlijk geschreeuwd mét 'aandacht'. Nou ja vooruit, er wordt gesproken met luide stem :) Wat ik wens is dat we door alles heen de magische boodschap van aandacht blijven horen. En dan vooral de aandacht - het bewustzijn, de innerlijke stilte - die je in jezelf kunt aanspreken. Ssssst... Want in tijden waarin angst en onduidelijkheid op vrijwel ieder levensgebied worden gezaaid is het des te noodzakelijker om te weten dat veiligheid en zekerheid enkel en alleen geoogst kunnen worden in jouw innerlijke ruimte. Als je er je levenskunst van maakt jezelf voortdurend te herinneren wie je in je diepste wezen bent, dan kun je verantwoordelijkheid nemen, keuzes maken en je eigen koers bepalen. Dan ben je soeverein, vrij en 'in love'!

Jouw innerlijke ruimte vormt de solide basis van waaruit je iets kunt toevoegen aan de wereld zoals deze is. Zo schenk jij op jouw unieke manier aandacht, aan jezelf en aan anderen. Als dat stroomt dan is er volgens mij sprake van (opr)echte aandacht. De boodschap landt.

Mijn persoonlijke manier van bijdragen aan de wereld is het schenken van aandacht(sthee) en het maken van aandachtgeschenken. Zodat Het Grote Goed ook weer voort geschonken kan worden. Juist, schreef Richard Bach:
"You teach best what you most need to learn."
Ik wens je voor 2013 dat de magie van aandacht je aandacht vasthoudt.

2 comments:

  1. Bernadette HoekstraDecember 14, 2012 at 4:15 PM

    Wat een mooie blog Annette! Heel treffend. Vooral je vraag hoe je aandacht (opr)echt houdt. Ik moest daarbij meteen denken aan de medewerkers van een winkel bij mij in de buurt. Hoewel je van hen aandacht krijgt (je wordt voor werkelijk iedere handeling die je verricht bedankt), merk je meteen dat hun aandacht niet oprecht is; het is gekunsteld, ingestudeerd, een vast schema van vragen en opmerkingen die worden afgevinkt. Totaal anders dan de oprechte aandacht die we bij jou in je winkeltje hebben mogen ervaren. Ik kijk er dan ook naar uit om in het nieuwe jaar weer snel een bezoekje aan Zuidlaren te brengen, voor warmte, inspiratie en natuurlijk heerlijke thee! Ik wens je al het goede voor 2013. Hartelijke groet, Bernadette

    ReplyDelete
  2. Ik ben fan van jou en van jouw aandacht! Mooie blog!

    ReplyDelete